Om tillægget

Formål

Formålet med Tematillæg for VE-anlæg og Skovrejsning er at tilvejebringe muligheder for etablering af større anlæg for produktion af vedvarende energi i form af solceller, vindmøller og geotermi (VE-anlæg) samt at understøtte skovrejsning, der strategisk placeret kan også have positive virkninger på kvalitet af kommunens vandmiljøer, herunder Horsens Fjord.

De samme arealer kan ofte være hensigtsmæssige til både etablering af VE-anlæg og skovrejsning. I de fleste tilfælde udelukker den ene anvendelse imidlertid den anden. For at tilgodese en samlet afvejning af arealinteresser i det åbne land i Horsens Kommune behandler Tematillæg for VE-anlæg og Skovrejsning begge dele på samme tid.

Produktion af vedvarende energi (VE-anlæg)

Klimaplanen fremsætter et delmål om at VE-anlæg etableres/udvides, så lokalproduktionen af ​​el øges, så det dækker 10% af elforbruget på årsbasis i kommunen i 2030. Det svarer til ca. 127.230 MWh pr. år, eller opgjort i sol og vind til ca. 120 ha solceller eller op til 20 vindmøller.

På baggrund af den afholdte fordebat med indkaldelse af konkrete idéer og forslag til VE-anlæg i kommunen, fremlægger Horsens Kommune med tematillægget 11 interesseområder, hvor der er et forventet sammenfald mellem de fremsendte projekter og potentielle muligheder for at igangsætte en planlægning.

Skovrejsning

Horsens Kommunes Klimaplan 2022-2026 fremsætter et delmål om at der senest i 2030 er rejst 530 hektar mere ny og blivende skov i Horsens Kommune, end der var i 2018, og på længere sigt rejser 1.100 hektar ny skov i Horsens Kommune.

Der er generelt en lav udvaskning af kvælstof til grund- og overfladevand fra arealer med skov. Etablering af skov kan derfor være med til at reducere den negative påvirkning af vores grundvand og fjord.

Horsens Kommune ønsker derfor at være åben over for nye skovrejsningsprojekter, når mulighederne byder sig. Hertil er det vigtigt at tilvejebringe det nødvendige planmæssige grundlag for at afsætte mere areal til skovrejsningsprojekter.

Baggrund for dette tillæg

Forligspartierne bag budgetaftale 2024-2025 besluttede at fremrykke en del af den ordinære revision af kommuneplanen således, at afdækningen af ​​muligheder for etablering af VE-anlæg og skovrejsning sker i et selvstændigt tematillæg til Kommuneplan 2021-2033.

Beslutningen om at fremskynde udarbejdelsen af plangrundlaget for VE-anlæg og skovrejsning, som et tematillæg til Kommuneplan 2021-2033, er en ændring i forhold til den tidligere Planstrategi 2023. Horsens Kommune besluttede derfor at afholde en fordebat fra 31. januar til 03. marts. 2024.

Fordebatten har været afholdt som henholdsvis et informationsmøde for interesserede borgere m.fl. afholdt i Brædstrup 20. februar 2024. Derudover er der afholdt en ”Indkaldelse af Idéer og Forslag”, hvor offentligheden er blevet stillet en række spørgsmål vedrørende skovrejsning og VE-anlæg. Offentligheden har således haft mulighed for at komme med input, ønsker og forslag til, hvor i kommunen der kan placeres mere skovrejsning og nye VE-anlæg.

Se mere om under ”Fordebat” og de dertilhørende undersider.

Nærværende forslag til Tematillæg for VE-anlæg og Skovrejsning til Kommuneplan 2021-2033, er blevet udarbejdet på baggrund af idéer og forslag modtaget i perioden, samt tidligere henvendelser modtaget i forbindelse med Planstrategi 2023.

Ovenstående billede viser kommuneafgrænsningen sammen med de to primære udpegninger i dette tematillæg: VE-zonerne og skovrejsningsområder.

Indhold

Tematillæggets hovedfokus er på VE-anlæg og skovrejsning i Horsens Kommune. Der er tilvejebragt nye retningslinjer for at tydeliggøre mulighederne for udbygningen af ​​VE-anlæg og dermed understøtte omstillingen af ​​elproduktionen i Horsens Kommune til vedvarende energikilder. Derudover skal der tilvejebringes flere arealer, hvor skovrejsning er ønsket jf. delmål i kommuneplanens Klimaplan, samt positive synergivirkninger bl.a. i forhold til udvaskningen af ​​kvælstof til Horsens Fjord.

Planlægning for VE-anlæg

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af ​​dette tematillæg foretaget en overordnet screening af kommunens samlede areal og udpegninger i kommuneplanen. Formålet med screeningen har været at identificere muligheder og begrænsninger i forhold til planlægningen for VE-anlæg i kommunen.

Retningslinjen "6.7. Planlægning for vedvarende energianlæg" udpeger til zoner, henholdsvis Zone 1 og 2, i kommunen for VE-anlæg. Zone 1 udpeger områder, hvor der umiddelbart kan være mulighed for at planlægge for og opstille VE-anlæg i Horsens Kommune på baggrund af en nærmere screening og bearbejdning af et givet projekt. Zone 2 udpeger områder, hvor der som udgangspunkt ikke kan anbringes VE-anlæg, da denne varetager andre arealinteresser, bl.a. nationale interesser som er vurderet umiddelbart uforenelige med anvendelse og arealreservationer til VE-anlæg.

Foruden udpegningen af ​​de ovenstående til zoner, viser retningslinjen også 11 interesseområder. Interesseområderne er en indikation af, hvor der er sammenfald med projektønsker fremsendt til kommunen, i forbindelse med enten Planstrategi 2023 og indkaldelsen af ​​idéer og forslag i det tidlige forår 2024, og potentielle muligheder for at igangsætte en egentlig planlægning. Fordeling af interesseområder på typer af projektønsker er som følger:

  • Seks solcelleområder
  • Fire vindmølleområder
  • Et geotermi-område

Samlet set udgør interesseområderne muligheder for udbygningen af ​​VE-anlæg i kommunens svarende til mellem 364-368.300 MWh pr. år, eller fordelt på anlægstyper, 356,4 ha solceller og minimum syv vindmøller.

Interesseområderne har ikke bindende karakter og udgør heller ikke en garanti for, at det ønskede projekt kan realiseres. For alle interesseområders vedkommende forudsætter realiseringen af ​​projekterne som minimum et kommuneplantillæg og en lokalplan. 

Skovrejsning

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af ​​dette tematillæg foretaget en gennemgang af den eksisterende retningslinje i Kommuneplan 2021-2033 for skovrejsning. Formålet med gennemgangen har været en fuld revision af retningslinjen.

Gennemgangen af ​​arealudpegninger til henholdsvis skovrejsning ønsket og skovrejsning uønsket har taget afsæt i at revidere det tidligere udpegningsgrundlag for skovrejsning uønsket, der fremgaar af kommuneplanens retningslinje. Skovrejsning uønsket er vurderet i forhold til, hvilke der som udgangspunkt fortsat er uforenelige med skovrejsning, og hvilke der med forbehold kan overføres til at være neutrale i forhold til skovrejsning.

Arealudpegningerne til skovrejsning ønskes udpeget på baggrund af konkrete projektforslag og en administrativ gennemgang af, hvilke arealer der har størst potentiale i forhold til at tilbageholde kvælstof, der udvaskes til f.eks. Horsens Fjord. Dette kaldes også kvælstofretention. Det samlede bruttoareal til skovrejsning ønskes efterfølgende reduceret i forhold til de udpegninger, der enten er neutrale i forhold til skovrejsning, eller hvor det er uønsket.

Nye mål, retningslinjebestemmelser, nye og ændrede arealudpegninger samt redegørende tekst fremgaar af den nye retningslinje, ”3.6. Skovrejsning” i tematillægget her.

Øvrige ændringer

Tematillæggets hovedfokus har medført konsekvensrettelser til andre retningslinjer i kommuneplanen. Konsekvensrettelserne omfatter primært mindre tilføjelser af retningslinjebestemmelser og afsnit til redegørelsen for de specifikke retningslinjer. Den omfatter også redaktionelle ændringer, som ajourføring af nummerering af retningslinjebestemmelser, ordlyd, stavefejl og henvisninger, som ikke ændrer i retningslinjernes indhold.

Retningslinjerne ”Værdifulde kulturmiljøer”, ”Kirkeomgivelser”, ”Særligt værdifulde landbrugsområder” og ”Grundvand” er berørt af disse mindre konsekvensrettelser. Der ændres ikke på retningslinjernes arealudpegninger.

Retningslinjen ”Geologiske bevaringsværdier” konsekvensrettes i et lidt større omfang jf. ændringer i medfør af revisionen af ​​retningslinjen vedrørende skovrejsning. Udpegningerne af geologiske bevaringsværdier ændres fra som udgangspunkt at være uforenelige med skovrejsning til at være neutrale i forhold til skovrejsning. Redegørelsen revideres så denne bedre understøtter en vurdering af de geologiske bevaringsværdier i kommunen. Retningslinjens mål, bestemmelser og udpegninger ændres ikke, men ajourføres så betegnelse for udpegningerne er enslydende med den nye redegørelse.

Den reviderede retningslinje kan ses her .

Miljørapport

I forbindelse med udarbejdelsen af ​​forslag til Tematillæg for VE-anlæg og Skovrejsning til Kommuneplan 2021-2033 er der ligeledes udarbejdet en miljøvurdering af planforslaget i overensstemmelse med miljøvurderingslovens afsnit II (LBK nr. 4 af 03/01/2023) . Nogle af de foreslåede ændringer af det eksisterende plangrundlag vurderes at kunne have væsentlig indvirkning på miljøet, hvorfor der er foretaget en miljøvurdering af planforslaget.

Miljørapportens indhold er afgrænset på baggrund af en screening af de forventede ændringer i det gældende plangrundlag. Screeningen er sket dels i en intern proces i kommunen og dels ved høring af de berørte myndigheder i henhold til miljøvurderingslovens §32.

Det ikke-tekniske resumé af miljørapporten samt link til en PDF af selve miljørapporten kan ses her