2.6. Bilister
Mål
- Der skal sikres høj fremkommelighed for den kørende trafik på de primære trafikveje.
- I kryds langs de primære trafikveje skal den kørende trafik prioriteres.
- Vejnettets kapacitet skal udnyttes bedre over døgnet.
Retningslinjer
2.6.1. De primære trafikveje skal indrettes under hensyn til den kørende trafik, hvor fremkommelig er i højsæde.
2.6.2. I signalanlæg uden for Horsens midtby skal den kørende trafik prioriteres, så der opretholdes høj fremkommelighed for den kørende trafik.
2.6.3. Der skal arbejdes for, at store trafikgeneratorer i spidstimerne omkring det primære trafikvejsnet forskyder mødetider, så trafikvejnettets kapacitet udnyttes bedre over døgnet.
2.6.4. Der skal sikres let adgang fra det overordnede vejnet til parkeringspladser i periferien af Horsens midtby.
Redegørelse
Vejnettet er rygraden i kommunens infrastruktur og har stor betydning for indbyggere og erhvervsliv i Horsens Kommune. Et godt og velfungerende vejnet er med til at understøtte væksten i befolkning og arbejdspladser, og er en forudsætning for, at den kollektive trafik kan fungere optimalt.
Det overordnede vejnet i Horsens Kommune består af E45 og trafikvejene. Motorvej E45 er en statsvej og Vejdirektoratet er myndighed for denne.
Vejnettet i kommunen er inddelt i to klasser: Trafikveje og lokalveje, som hver især er underinddelt i primære og sekundære veje:
- Primære trafikveje er gennemfartsvej og hovedindfaldsveje, og som forbinder kommunen med de øvrige kommuner og landsdele, samt kommunens byer med hinanden.
- Sekundære trafikveje er fordelingsveje, og som indenfor byområderne tjener som fordelingsveje mellem de enkelte delområder i byen, herunder ringveje, som ikke indgår som primære trafikveje.
- Primære lokalveje er stamveje i boligområder og veje i erhvervsområder. Disse veje forbinder de enkelte lukkede bolig- og erhvervsområder med hinanden og tilsluttes de sekundære trafikveje.
- Sekundære lokalveje er de øvrige veje, herunder boligveje. Disse veje er ofte blinde og forbinder den enkelte bolig med de primære lokalveje.
Det skal være attraktivt for den gennemkørende trafik at køre uden om midtbyen. Dette sker ved at etablere en ringvejsforbindelse, hvor fremkommeligheden er i højsæde. Det betyder, at der i de næste år kan ske en ændring af vejstrukturen. Nogle veje vil blive opprioriteret, nogle bliver lukket og nye vil komme til.
På trafikveje uden for Horsens by vurderes der generelt set at være en god fremkommelighed, hvor der kun periodevis opstår forsinkelser. I Horsens by og på de større indfaldsveje til Horsens opleves dog fremkommelighedsproblemer i spidstimerne, hvorfor en forbedring af fremkommeligheden her er nødvendig. Fremkommeligheden forbedres bedst ved også at øge andelen af cyklister og brugen af den kollektive trafik, men der ligger også store gevinster i at optimere det eksisterende vejnet. Der vil derfor være fokus på bl.a. at udnytte vejenes kapacitet over døgnet bedre samt signaloptimeringer med henblik på forbedring af fremkommeligheden, hvor dette er prioriteret.
Bilister på Ringvejen, Horsens.
Bilister i Nørregade, Horsens.



