2.3. Kollektive trafikanter
Mål
- Der skal ske en reduktion af CO2-udledningen fra transport ved at favne den kollektive trafik bredere end bustrafik.
- I fremtiden skal der være endnu bedre muligheder for at foretage rejser ved at kombinere flere forskellige typer af rejseformer i Horsens Kommune - og i særdeleshed i Horsens by.
Mobilitetsplan 2035 kan læses her.
Retningslinjer
2.3.1. Der skal arbejdes for, at flextrafikken udbredes og konceptet bliver en integreret del af den kollektive trafik.
2.3.2. Der skal arbejdes for delebilsordninger og samkørselspladser i Horsens, Brædstrup og lokalcenterbyerne.
2.3.3. Der skal arbejdes for etablering af trafikale knudepunkter med gode faciliteter, der fordrer til kombinationsrejser i forskellige kombinationer.
2.3.4. Der skal sikres optimale muligheder for nemt og hurtigt at kunne skifte fra ét transportmiddel til et andet ved banegårde, trafikterminaler, busstationer, pendlerpladser, samkørselspladser mv, hvor der er udpeget trafikale knudepunkter.
2.3.5. Vejene skal planlægges med hensyntagen til samspillet med den kollektive trafik. Der skal således allerede i planlægningen af nye byområder, større erhvervsområder og institutioner tænkes kollektive trafikløsninger ind i områdets udformning. Se i øvrigt afsnittet om Byvækst.
Redegørelse
Den kollektive busbetjening skal udbredes, så den i højere grad suppleres ved flextrafikken, delebilsordninger og samkørsel.
I Horsens Kommune er der et ønske om, at den kollektive trafik skal være endnu mere attraktiv, så den kan tiltrække flere brugere. De regionale busser sikrer busbetjeningen af det store antal pendlere, som hver dag krydser kommunegrænsen. De regionale busforbindelser udgør derfor sammen med lokalruterne og togforbindelserne et vigtigt element i at sikre en god kollektiv trafik, der understøtter den fortsatte vækst i hele kommunen. Det skal de blive ved med, men i højere grad suppleres, så den kollektive trafikbetjening tænkes bredere.
For pendlerne er trafikbetjeningen i myldretiden af stor betydning for, om den kollektiv trafik er et attraktivt alternativ til bilen. Horsens Kommune vil derfor sætte fokus på at gøre den kollektive trafikbetjening af pendlerne i myldretiden mere attraktiv. Her kan samkørsel være et vigtigt fokus for at få det til at lykkes.
Der skal skabes et grundlag for flere kombinationsrejser ved i højere grad at indtænke ”Parkér og Rejs”, hvor bil og/eller cykel kombineres med den kollektive transport. Gode parkeringsfaciliteter tæt ved den kollektive trafik kan øge andelen af brugere med den kollektive trafik og muliggør samtidig en fleksibel og effektiv kombination af transportmidler i den daglige transport.
Den kollektive bustrafik skal først og fremmest sikre et transporttilbud for de borgere, der ikke har adgang til bil. Den kollektive trafik med bus skal i den forbindelse i særlig grad tilrettelægges i forhold til børns og unges rejser til uddannelser.
Reduktion af CO2-udledningen fra trafikken kan bl.a. ske ved at udbygge den kollektive trafik f.eks. ved at intensivere busbetjeningen på visse tider af døgnet, i større udstrækning implementere flextursordningen og indtænke samkørsel som en del af den daglige form for pendling.
Billede af busholdeplads i Horsens by.
Billede af bybus ved trafikterminalen i Horsens by.


