2.1. Overordnet trafik

Mål

  • Forbedringer i mobiliteten i Horsens Kommune skal ske i et samspil mellem trafikale løsninger, byplanlægning og klimasikring.

  • I fremtiden skal der være endnu bedre muligheder for at foretage rejser ved at kombinere flere forskellige typer af rejseformer i Horsens Kommune - og i særdeleshed i Horsens by.

Retningslinjer

2.1.1. Transportkorridoren langs E45 til placering af større nationale strækningsanlæg fastholdes. Transportkorridoren hr en bredde på ca. 150 meter og skal friholdes for andre anvendelser. Transportkorridoren er vist på kort.

2.1.2. I samarbejde med nabokommuner, og Business Region Aarhus i øvrigt, skal der arbejdes på at sikre en god fremkommelighed på og sammenhæng i de overordnede kommunale veje (pendlerveje) på tværs af kommunegrænserne.

2.1.3 Nye funktioner, som har et betydeligt antal lette trafikanter som målgruppe, f.eks. uddannelsesinstitutioner eller fritidsfaciliteter, skal placeres i de mest centrale bydele, eller hvor der er gode adgangsforhold til den kollektive trafik og cykelrutenettet. Eksisterende funktioner forsynes med gode forbindelser for de lette trafikanter.

2.1.4. Transporttunge og særlig pladskrævende funktioner skal placeres på strategiske lokaliteter langs de overordnede veje uden for bycentrene.

2.1.5. Byudvikling skal tilgodese den eksisterende infrastruktur, så udviklingen sker på steder, hvor der er ledig kapacitet i kryds og vejnettet i øvrigt. Ellers tænkes byudviklingen sammen med nye investeringer i den overordnede infrastruktur – se også afsnittet om byudvikling.

2.1.6. Ved omdannelse af større byområder skal der redegøres for, at der er sikret den optimale sammenhæng i og tilslutning til vejnettet, den kollektive trafik og cykelstinettet – se også afsnittet om byudvikling.

2.1.7. Ved trafikale knudepunkter, som f.eks. banegårde, busterminaler og samkørselspladser, skal der sikres gode parkeringsfaciliteter for både biler og cykler.

2.1.8. Udlæg til vejforbindelse mellem Mossvej og tilslutningsanlæg nr. 56b ved motorvej E45 fastholdes. Udlægget er vist på kort.

Mobilitetsplan 2035 kan læses her.


Redegørelse

Den hidtidige og fortsatte tilvækst i befolkningen giver udfordringer for mobiliteten i Horsens by og kommunen, og de øvrige kommuner i Østjylland. Urbaniseringen og væksten i det østjyske bybånd betyder, at trængsel er begyndt at indfinde sig i bilisternes hverdag med store gener og samfundsøkonomiske omkostninger til følge. Trængslen gør det nødvendigt at optimere infrastrukturen og i højere grad udnytte potentialet og den ledige kapacitet på bådevejnettet og i cyklismen og den kollektive trafik.

Der er dagligt over 14.000 personer, der pendler henholdsvis ind og ud af kommunen. En god mobilitet kræver derfor også et godt samarbejde på tværs af kommunegrænserne. Business Region Aarhus fungerer som en platform for et tværkommunalt samarbejde omkring mobilitet og infrastruktur. Herigennem søges at sammentænke kommunale projekter og fremme statslige investeringer til gavn for hele det byregionale område.

For bedre at udnytte potentialet i de enkelte transportformer, skal der skabes en bedre mulighed for at kombinere de forskellige transportmidler. F.eks. vil fleksibiliteten ved færdsel til fods eller på cykel kunne kombineres med den kollektive trafik, som er velegnet over større afstande. Hvis dette potentiale skal udnyttes, kræver det også en høj grad af service og information til trafikanterne.