Mål
- Horsens Kommune vil understøtte de statslige mål om mere skovrejsning ved at planlægge for mere skov til både privat og offentlig skovrejsning.
- Skovrejsning skal være med til at understøtte beskyttelsen af strategisk vigtige og sårbare grundvandsmagasiner.
- Skovrejsning skal bruges aktivt som metode til at reducere udvaskningen af næringsstoffer til vandmiljøet, herunder særligt Horsens Fjord.
- Eksisterende skove skal udvides, så der skabes større skovområder med mere plads til skovens naturlige processer, og dermed skabe større områder med en højere biodiversitet.
- Skovrejsning skal skabe større, attraktive, rekreative værdier for kommunens borgere og besøgende. Derfor skal der blandt andet etableres så meget bynær skov så muligt og sikres nem adgang til skovene.
- Der skal så vidt muligt være gode adgangsforhold til og færdselsmuligheder for alle besøgende i de nye skove.
- Skovrejsning skal udføres i respekt for de landskabelige værdier.
- Horsens Kommune vil i den fremtidige planlægning undersøge, hvordan skovrejsning kan tilpasses til forholdene i kystnærhedszonen og derigennem understøtte og øge kvælstoftilbageholdelsen i forhold til Horsens Fjord.
- Horsens Kommune vil således prioritere skovrejsningsprojekter, der
- etableres inden for områder, hvor skovrejsning er ønsket
- etableres som blivende skov
- etableres som biodiversitets- eller urørt skov
- etableres med synergieffekter i forhold til f.eks. beskyttelse af strategisk vigtige og sårbare grundvandsmagasiner og overfladevand, med særlig fokus på Horsens Fjord, eksisterende skove eller understøtter rekreative værdier og friluftsturismen både kommunalt og regionalt
- etableres som skovlandskaber, hvor det er relevant ift. den kommunale landskabsplan.
Retningslinjer
3.6.1. Inden for kommunen foretages to forskellige udpegninger vedrørende skovrejsning, henholdsvis hvor skovrejsning er ønsket og uønsket. Kommunens resterende areal er neutral i forhold til skovrejsning.
3.6.2. Skovrejsningsprojekter der, enten selvstændigt eller i sammenhæng med eksisterende skov, er større end 20 ha skal udarbejdes som skovlandskaber.
3.6.3. På grund af skyggevirkninger fra skoven til naboer, oplevelsen af skovbrynet samt skovens interesse, skal skovrejsning tilpasses i forhold til følgende afstandskrav til nabobeboelse og haver:
- Skovbryn må ikke etableres nærmere end 30 m fra beboelse eller have, når disse ligger øst eller nord for skoven
- Skovbryn må ikke etableres nærmere end 15 m fra beboelse eller have, når disse ligger vest og syd for skoven
3.6.4. Reduceres et område, hvor skovrejsning er ønsket, til anden anvendelse, skal der udpeges minimum et tilsvarende areal andet steds i kommunen til skovrejsning ønsket.
3.6.5. Anlagte og udlagte veje samt deres tilhørende arealer, skal respekteres i et skovrejsningsprojekt. Disse arealer skal friholdes for beplantning, og der skal ligeledes opretholdes en sikkerhedszone omkring disse arealer på minimum 6 m ved lige vej og op til 15 m i kurver for at sikre trafiksikkerheden. I sikkerhedszonen må der ikke forekomme skovrejsning. Nedlægges vejarealet, efter godkendelse fra vejmyndigheden, kan denne reservation ophæves for det gældende vejstykke.
3.6.6. Skovrejsning skal som udgangspunkt etableres med skånsom jordbearbejdning, herunder at skovveje og stier skal anlægges på eller i det eksisterende pløjelag, af hensyn til underliggende jordlag og fortidsminder.
Skovrejsning ønsket
3.6.7.Skovrejsning inden for områder udpeget til “Skovrejsning ønsket” kan kun finde sted på baggrund af en konkret helhedsvurdering, herunder særligt af skovrejsningens landskabelige påvirkning.
3.6.8. Inden for områder med sårbare og strategisk vigtige grundvandsmagasiner, prioriteres skovrejsning som udgangspunkt fremfor andre arealanvendelser, som kan være til fare for grundvandet.
Neutrale områder
3.6.9. For neutrale områder, jf. 3.6.1., kommer muligheden for skovrejsning an på en konkret vurdering af projektet og landskabelige forhold. Skovrejsning inden for disse områder forudsætter således, at skovrejsningen ikke strider mod kommuneplanens øvrige udpegninger og retningslinjer.
3.6.10. Der kan kun gives tilladelse til skovrejsning inden for udpegningen ’lavbund, der kan genoprettes’, hvis skoven etableres, så naturlig hydrologi kan bibeholdes eller genskabes.
3.6.11. Inden for råstofgraveområder skal det, forud for skovrejsning, undersøges nærmere, om der forventes at blive behov for at udnytte graveområdet, og i givet fald skal skovrejsningen afvises.
3.6.12. I forbindelse med planlagte veje og inden for udlagte transportkorridorer omkring veje og jernbaner skal det undersøges nærmere, om der er et reelt og forventet behov for at udnytte arealreservationerne, eller om skovrejsning kan finde sted i stedet for.
3.6.13. Inden for geologiske interesseområder, og særligt inden for underlokaliteterne med specifikke geologiske bevaringsværdier, jf. 3.7. Geologiske bevaringsværdier, skal der være skærpet fokus på, at ny skov ikke må sløre de geologiske dannelses- og landskabsformer samt deres indbyrdes overgange, landskabelige sammenhænge og fortælleværdier.
Skovrejsning uønsket
3.6.14. Områder, der er udpeget som “Skovrejsning uønsket”, skal i videst muligt omfang friholdes for skov.
Hvad er biodiversitets- og urørt skov?
Skovrejsning er et effektivt værktøj til at binde og lagre CO2, og er dermed et vigtigt redskab til at forbedre vores CO2-aftryk. Bliver skoven rejst oven på grundvandsmagasiner vil den, bæredygtigt drevet, være med til at sikre rent drikkevand i fremtiden
Biodiversitetsskov er skov, der bidrager til at fremme og bevare biodiversiteten, samt sikrer og fremmer stabile levesteder for de arter, som er tilknyttet skov. For at opnå en skov med højest mulig biodiversitets-potentiale, skal der vælges skovtypeblandinger med 100% hjemmehørende arter. Andre parametre for at fremme høj biodiversitet i skoven er:
- Fokus på muligheden for at reducere jordbearbejdning i den indledende kulturfase.
- Udnyttelse af naturlig tilgroning af selvsåede træer i omgivelserne, også i skovrejsningsfasen.
- Plante arter, der allerede er i området, så dyre- og planteliv spreder sig ind på det nye areal.
- Skabe variation af træer og buske i den nye skov.
- Integrere lysåben natur.
- Udnytte naturlig hydraulik til at skabe våde områder.
Urørt skov er skove, hvor den kommercielle skovdrift er stoppet. Urørte skove får lov til at vokse mere vildt, og bliver mere tilfældige at kigge på end produktionsskove. Det betyder, at de over tid bliver rige på gamle træer, døde stammer og en stor biodiversitet. Det vil fortsat være muligt at dyrke friluftsliv i urørte skove, da det er tilladt at passe stier.
Redegørelse
Øget skovrejsning understøtter bedre sammenhæng mellem levesteder og spredningskorridorer i hele Danmark og kan derigennem øge biodiversiteten i de danske skove. Skovene spiller også en rolle i at afhjælpe klimaforandringerne ved at binde CO2. Ifølge Skovstatistikken 2022 kan der bindes op mod 69 tons CO2 pr. ha, afhængig af skovens sammensætning og alder.
Skovrejsning i Horsens Kommune
Horsens Kommune har et meget varieret landskab, som både skaber unikke oplevelser og en identitet for de områder, der berører. Der er udpeget bevaringsværdige landskaber i kommunen, som har hver deres fortælleværdier. Der er også større sammenhængende landskaber, der enten er karakteriseret ved særlige udsigter eller ved, at de fremstår uforstyrrede. Kommuneplan 2021-2033 forpligter til så vidt muligt at beskytte og bevare disse.
Det aktuelle skovareal i Horsens Kommune er iflg. Danmarks Statistik 8.380 ha (seneste opgørelse 2021), hvilket svarer til ca. 16 % af kommunens areal. I perioden fra 1. januar 2021 til 31. december 2024 er der plantet i alt 212 ha skov i Horsens Kommune.
Hvis Horsens Kommune skal leve op til det nationale minimumsmål om 20% skovdække, skal der i Horsens rejse mindst 1.788 ha ny skov inden år 2100 - svarende til et gennemsnit på ca. 24 ha om året.
For skovarealer større end 20 ha, vil der blive tinglyst fredskovpligt på skoven. Det betyder, at der er pligt til at fastholde arealet som skov, hvilket medfører permanente ændringer af landskabet. For at sikre, at skovrejsningen sker i overensstemmelse med landskabets karakter og at der tages hensyn til, at skovrejsningen tilpasses i forhold til f.eks. beskyttet natur, særlige udsigter eller andet, skal skovrejsningsprojekter, der enten er selvstændige eller i sammenhæng med eksisterende skove, overstiger 20 ha etableret som skovlandskaber. Skovlandskaber skal sikre at skovrejsningen bliver tilpasset de eksisterende forhold i landskabet og naturen. Der kan stilles krav om, at der ved skovlandskaber indsendes dokumentation for, hvordan skovrejsningen tilpasser kommunens landskabsplan, herunder effekten på omgivelserne, og hvordan man tager hensyn til eksisterende udsigter og beskyttede områder.
Skovrejsning skal tage hensyn til naboer, da det kan påvirke dem gennem skyggekast eller tab af udsigt, når skoven vokser. For at mindske gener fastsætter Horsens Kommune afstandskrav: 30 m til beboelse nord/øst og 15 m syd/vest for skoven. Disse krav skal også overholdes ved Landbrugsstyrelsens behandling af tilskud til skovrejsning, for at sikre både naboernes trivsel og skovens bæredygtige udvikling.
Skovrejsning bør udføres med så skånsom jordbearbejdning som muligt. Skovveje eller stier bør anlægges i det eksisterende pløjelag, så det ikke fjernes helt, for at beskytte de underliggende jordlag og bevare enhver fortidsminde.
I forbindelse med konkrete skovrejsningsprojekter vil museet foretage en arkivalsk kontrol for at vurdere risikoen for eventuelle fortidsminder og afgøre, om en forundersøgelse efter museumslovens § 25-27 er nødvendig. Ved at få foretaget en forundersøgelse, kan man på forhånd få afklaret, om der er fortidsminder på arealet.
Som udgangspunkt anbefaler museet, at
- der skovrejses med forudgående skånsom jordbehandling
- kendte fortidsminder friholdes for skovrejsning
Findes der under jordarbejdet spor efter fortidsminder, skal arbejdet standes i det omfang, der berører fortidsmindet, og fortidsmindet skal jf. Museumslovens §27, stk. 2, straks anmeldes til Museum Horsens.
Planlægningen for solceller skal indpasses og koordineres i forhold til udpegning af nye skovrejsningsområder. Det er kommunen, der afvejer om interesserne er forenelige, og herefter præciserer anvendelsen i kommuneplanens rammer. Indtil det besluttes at rejse skov på et område, udpeget som skovrejsningsområde i kommuneplanens retningslinjer, vil der i princippet være mulighed for, at der kan stå solceller på arealet.
Ifølge Plan og Landdistriktsstyrelsen' udgivelse ”Oversigt over nationale interesse i kommuneplanlægning” fra 2023, skal der findes erstatningsarealer, hvis områder udpeget til 'Skovrejsning ønsket' bruges til andet, som f.eks. solcelleanlæg. Kommunen skal så vidt muligt fastholde arealer til skovrejsning, og udpegningen af erstatningsarealer skal indgå i kommuneplantillægget for solceller.
Ved ønske om solceller inden for skovrejsningsområder, især i områder med sårbare og strategisk vigtige grundvandsmagasiner, skal retningslinjen sikre en vurdering af balancen mellem energianlæg og grundvandsbeskyttelse. Den endelige afgørelse baseres på grundvandsmagasinets sårbarhed og betydning for drikkevandsforsyningen. Hvis et solcelleanlæg tillades, skal det vurderes, om skovrejsning kan være en del af områdets genetablering og sikre varig beskyttelse af grundvandet.
Det er muligt at samtænke etablering af skov med klimatilpasning, ved at lade skoven tilbageholde vand og formindske den overfladiske afstrømning fra området. Dette kan være særligt hensigtsmæssigt i områder, som i forvejen er vandkilder til risikoområder for oversvømmelse. Der kan være lokale sænkninger i landskabet, hvis samlede volumen skal bibeholdes i klimatilpasningsøjemed. Der kan som en del af klimatilpasningen etableres yderligere forsænkninger i landskabet, så der kan tilbageholdes mere vand i det åbne land, som en del af strategien for en robust og klimatilpasset kommune.


Billedet viser lysindfald i Hansted Skov.
Skovrejsning ønsket
I Kommuneplan 2025-2037 udpeges der et brutto areal på ca. 3.946 ha til ’Skovrejsning Ønsket’.
Udpegningsgrundlaget for dette er tidligere plangrundlag, herunder konkrete projektforslag modtaget i den forgangne planperiode, samt grundvandinteresser og strategiske delområder i kommunen, hvor skovrejsning skønnes at have en positiv effekt på udvaskningen af kvælstof til vandmiljøet.
Der foretages en teknisk justering af udpegningen på baggrund af skovrejsningssamarbejdet ved Højballegård Vandværket. Justeringen betyder at der medtages ca. 2 ha mere til ’Skovrejsning Ønsket’ i forhold til udpegningsgrundlaget, som det så ud i Tematillæg for VE-anlæg og Skovrejsning.
Herunder nævnes de konkrete projekter der har udgjort udpegningsgrundlaget kortfattet samt der redegøres for retentionsdelområderne og de opmærksomhedspunkter, der skal være fokus på ved skovrejsning inden for disse.
Konkrete projekter
De konkrete projektforslag til skovrejsning der er behandlet i den forgange planperiode forventes tilplantet inden for den nærmeste fremtid, med undtagelse af projektet ”Øst for Hansted Skov”, der er et større og længerevarende projekt. Dette er kortfattet beskrevet herunder, mens de øvrige projekter blot er listet i punktform med område og cirka størrelse.
Øst for Hansted Skov
Øst for Hansted Skov udvides det eksisterende ”skov ønsket”-areal med ca. 128 ha. Projektet etableres i forbindelse med en samarbejdsaftale mellem Horsens Kommune, Naturstyrelsen og SAMN Forsyning. Projektet har til formål at sikre grund- og drikkevandsinteresser ved Højballegårdværket. Skoven rejses som et skovlandskab, tilpasset beskyttede naturtyper, udsigter og anbefalinger fra Horsens Kommunes Landskabsplan.
Øvrige konkrete projekter
- Nordvest for Julianelyst (ca. 23 ha)
- Katrinelyst og Toftkærgård (ca. 14.5 ha)
- Silkeborgvej, Lund (ca. 3,5 ha)
- Testrup, Hovedgård (ca. 88 ha)
- Østbirkvej, Sattrup (ca. 6,3 ha)
- Vestbirkvej, Østbirk (ca. 1,5)


Billedet viser et kort over udpegninger til Skovrejsning Ønsket med Forslag til Kommuneplan 2025-2037. Den grønne streg-signatur angiver afgrænsningen af konkrete projekter og den blå, linjeret signatur oven på de grønne udpegninger, angiver retentions-delområder.
Retentionsområder
Horsens Fjord er jf. den gældende vandområdeplan, i en dårlig økologisk tilstand, hvilket især tilskrives tilførslen af kvælstof fra landbrugsarealer. Der er derfor behov for at have et særligt fokus på at reducere dette.
Skovens krondække af jorden, samt det at jorden ikke bearbejdes, er begge væsentlige i forhold til udvaskningen af næringsstoffer. Derudover gødskes skovene ikke, og brugen af pesticider er minimal. Samlet betyder det, at udvaskningen af næringsstoffer fra skove generelt er mindre end udvaskningen fra landbrugsjord som dyrkes f.eks. med korn.
Administrativt er der derfor peget på områder i kommunen, hvor skovrejsning er ønsket, da permanent skov kan skabe positive synergieffekter i forhold til at reducere udvaskningen af kvælstof til vandmiljøet. Områderne er vurderet med udgangspunkt i GEUS’s retentionskort fra 2021, og hvor kortet viser at potentialet for at reducere kvælstofudvaskningen er størst.
Det har betydet, at der er udpeget otte nye, store delområder i kommunen, hvor skovrejsning er ønsket.
Inden for delområdet udlægges ca. 633 ha til nye arealer, hvor skovrejsning er ønsket. Området ligger delvist inden for to forskellige områder i Horsens Kommunes Landskabsplan, henholdsvis ”Hovedgård Landbrugsflade” og ”Stensballe Bjerge”. For begge landskabskarakterområder gælder det, at landskabsplanen anbefaler skovrejsning i små enheder, der gengiver den eksisterende struktur og karakter. Der skal udvises hensyn i forhold til udsigter og til landskabets kirker. I kystforlandet må udsigter til kysten og fjorden ikke sløres eller forringes.
Inden for delområdet udlægges ca. 550 ha til nye arealer, hvor skovrejsning er ønsket.
Området ligger primært inden for to forskellige landskabskarakterområder i Horsens Kommunes Landskabsplan, henholdsvis ”Gedved Bakkelandskab” og ”Stensballe Bjerge”. For begge landskabskarakterområder gælder det, at landskabsplanen anbefaler skovrejsning i små enheder, der gengiver den eksisterende struktur og karakter. Der skal udvises hensyn i forhold til udsigter inden for kystforlandet. Store skovrejsningsarealer kan ændre landskabets rumlige og visuelle karakter inden for Gedved Bakkelandskab, hvorfor der her bør udvises særlig hensyntagen ved at tilpasse skovrejsning som skovlandskaber, der sikrer landskabets kvaliteter.
Inden for delområdet udlægges ca. 330 ha til nye arealer, hvor skovrejsning er ønsket.
Området ligger inden for landskabskarakterområdet ”Boller Skovlandskab” i Horsens Kommunes Landskabsplan. Denne anbefaler, at skovrejsning i nogen grad kan indpasses i dette landskab, hvis nye skove tilpasses til landskabskarakteren, der er kendetegnet ved store skove, der afgrænser de overordnede landskabsrum. Derfor bør der ikke rejses skov, der kan sløre oplevelsen af Uth Kirke, de gamle skove i tilknytning til Boller hovedgårdslandskab, Bjerrelide, "jf. 3.7. Geologiske bevaringsværdier", i landskabet og udsigten mod fjorden.
Inden for delområdet udlægges ca. 155 ha til nye arealer, hvor skovrejsning er ønsket.
Området ligger inden for landskabskarakterområdet ”Boller Skovlandskab” i Horsens Kommunes Landskabsplan. Denne anbefaler, at skovrejsning i nogen grad kan indpasses i dette landskab, hvis det tilpasses landskabskarakteren af store skove, der afgrænser de overordnede landskabsrum. Derfor bør der ikke rejses skov, der kan sløre oplevelsen af Uth Kirke, de gamle skove i tilknytning til Boller hovedgårdslandskab, Bjerrelide, jf. ”3.7. Geologiske bevaringsværdier" eller udsigten mod fjorden.
Inden for delområdet udlægges ca. 190 ha til nye arealer, hvor skovrejsning er ønsket.
Området ligger inden for landskabskarakterområdet ”Horsens Bylandskab” i Horsens Kommunes Landskabsplan. Det er muligt at implementere skovrejsning i landskabskarakterområdet. Dog bør dette kun ske med en forståelse for, at nye skove vil påvirke landskabets rumlige og visuelle karakter. Skovrejsning kan være med til at afskærme byranden, hvor byranden eksempelvis har et komplekst eller teknisk udtryk.
Inden for delområdet udlægges ca. 430 ha til nye arealer, hvor skovrejsning er ønsket. Området ligger inden for landskabskarakterområdet ”Nim Landbrugslandskab” i Horsens Kommunes Landskabsplan. Skovrejsning kan ske, men det vil indføre et nyt landskabselement, da skov ikke er udbredt. Ved skovrejsning skal der udvises hensyn til geologiske interesser i landskabet jf. ”3.7. Geologiske bevaringsværdier”. Derudover skal det sikres, at udsigter fra højdedrag i landskabet og indkig til Tamdrup Kirke ikke sløres.
Inden for delområdet udlægges ca. 160 ha til nye arealer, hvor skovrejsning er ønsket.
Området ligger inden for to forskellige landskabskarakterområdet, henholdsvis ”Nim Landbrugslandskab” og ”Yding Bakkelandskab” i Horsens Kommunes Landskabsplan. Inden for Nim landbrugslandskab kan skovrejsning ske, men det vil indføre et nyt landskabselement, da skov ikke er udbredt. Ved skovrejsning skal der udvises hensyn til geologiske interesser i landskabet jf. ”3.7. Geologiske bevaringsværdier”. Derudover det sikres, at udsigter fra højdedrag i landskabet og indkig til Tamdrup Kirke ikke sløres. Inden for Yding Bakkelandskab er det primært muligt at indpasse ny skov som småskove, der efterligner den eksisterende bevoksningsstruktur. Der skal udvises særlig hensyn, så landskabets særlige udsigter ikke sløres, m.m.
Inden for delområdet udlægges ca. 391 ha til nye arealer, hvor skovrejsning er ønsket.
Området ligger inden for landskabskarakterområdet ”Yding Bakkelandskab” i Horsens Kommunes Landskabsplan. Det kan være muligt at indpasse skovrejsning i området, hvis dette sker i overensstemmelse med eksisterende, spredt bevoksningsstruktur. Her skal der udvises særlige hensyn, så landskabets særlige udsigter ikke sløres, og der bevares en tydelig afspejling i landskabet af de markante terrænformer omkring Sandved Ådal nær Monbjerg.


Billedet viser GEUS' beregnede kortlægning af kvælstoftilbageholdelsen fra 2021. Jo mørkere blå kortlægningen er, jo dårligere er de pågældende arealer til at tilbageholde kvælstof fra at udvaske til vandmiljøet. Kvælstoftilbageholdelsen er angivet i procent. Retentionsdelområder, hvor kvælstoftilbageholdelsen er mindre end 60 % er medtaget som områder, hvor skovrejsning er ønsket.
GEUS (De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland) er en selvstændig og uafhængig forsknings- og rådgivningsinstitution i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Særlige hensyn i forhold til skovrejsning i neutrale områder
Kommunens areal uden for udpegningerne til henholdsvis Skovrejsning Ønsket og Uønsket er, som udgangspunkt, neutrale i forhold til skovrejsning. Der kan i disse neutrale områder, være nogle forhold der skal være særligt opmærksomhed på i forhold til at rejse skov på disse arealer, da skovrejsning kan sløre eller påvirke landskabsinteresser og lignende, som kan være sårbare overfor permanente ændringer.
For neutrale områder, kommer muligheden for etableringen af ny skov an på en konkret vurdering af projekt og landskabelige forhold, herunder særligt:
Fredning af et areal sker i henhold til naturbeskyttelseslovens (LBK nr. 927 af 28/06/2024) kapitel 6. Formålet med fredninger er at værne om landets natur og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag, med særligt fokus på, at beskytte naturen med dens bestande af vilde dyr og planter, samt deres levesteder og de landskabelige, kulturhistoriske, naturvidenskabelige og undervisningsmæssige værdier knyttet hertil.
Fredningskendelser indeholder nødvendige bestemmelser for at opnå fredningsformålet, herunder forbud om beplantning. Inden for store fredninger kan de landskabelige hensyn variere, så skovrejsning kan være mulig nogle steder, men ikke andre. Skovrejsning i fredede områder kræver en konkret vurdering af fredningens formål og bestemmelser. Fredede områder er neutrale i forhold til skovrejsning.
Landskabet udgør en af de nationale interesser, der skal varetages i forbindelse med den kommunale planlægning. Det fremgår af Planlovens §11a, stk.1, nr. 16, (LBK nr. 572 af 29/05/2024), at kommuneplanen skal indeholde en retningslinje, der er med til at sikre udpegningerne af de landskabelige bevaringsværdier.
Disse landskaber er udpeget for at bevare deres kvaliteter og oplevelsesværdier. De skal som udgangspunkt friholdes for byggeri og tekniske anlæg, herunder også uhensigtsmæssig beplantning, der kan sløre landskabernes kvaliteter.
Skovrejsning kan i visse tilfælde indpasses i landskabet eller endda styrke det. Derfor er de bevaringsværdige landskaber neutrale i forhold til skovrejsning, da der på baggrund af en konkret vurdering af eksisterende forhold, og anbefalinger i kommunens landskabsplan, vurderes, at det kan være muligt at tilpasse skovrejsning til landskabet.
Kulturarv udgør en af de nationale interesser, der skal varetages i forbindelse med den kommunale planlægning. Det fremgår af Planlovens §11a, stk. 1, nr. 15, (LBK nr. 572 af 29/05/2024), at kommuneplanen skal indeholde en retningslinje og udpegninger, der sikrer de kulturhistoriske bevaringsværdier, herunder beliggenheden af værdifulde kulturmiljøer og andre væsentlige kulturhistoriske bevaringsværdier.
Formålet med udpegningerne er at sikre, at de bevares og ikke uhensigtsmæssigt sløres. Inden for og i umiddelbar nærhed til de udpegede kulturmiljøer kan f.eks. ny bebyggelse, terrænreguleringer, tekniske anlæg og beplantning, have slørende virkning på kulturmiljøet.
Skovrejsning inden for eller i nærheden af værdifulde kulturmiljøer kan være muligt. Det skal dog, på baggrund af konkret vurdering af kulturmiljøets udpegningsgrundlag, bevaringsværdi og fortælleværdi, vurderes, om det er muligt at tilpasse skovrejsningen, så det ikke er slørende.
Geologiske bevaringsværdier udgør en af de nationale interesser, der skal varetages i forbindelse med den kommunale planlægning. Det fremgår af Planlovens §11a, stk. 1, nr. 17, (LBK nr. 572 af 29/05/2024), at kommuneplanen skal indeholde en retningslinje, der er med til at sikre de geologiske bevaringsværdier. Den nationale interesse har til formål at friholde værdifulde geologiske områder for ny bebyggelse, gravning, anlæg eller beplantning, som kan virke slørende for områdernes indbyrdes overgange, sammenhænge og værdifulde profiler.
Hvis det geologiske interesseområde ”Det midtjyske Søhøjland” udpeges til ’Skovrejsning uønsket’ begrænses kommunens mulighed for skovrejsning markant og dermed også, kommunens mulighed for at bidrage til det nationale mål om minimum 20-25% skovdække inden år 2100. Foruden bidrag til det nationale mål, har Horsens Byrådet vedtaget et mål i kommunens Klimaplan, at der senest i 2030 skal etableres mindst 530 hektar blivende skov inden for kommunegrænsen mere end der var i 2018.
Af hensyn til den nationale interesse, skal der udvises tilbageholdenhed med skovrejsning inden for rammeområdet ”Bjerrelide” , og herunder særligt udpegningerne af specifikke geologiske bevaringsværdier, som f.eks. ”Hovedgård/Vedslet” jf. 3.7. Geologiske bevaringsværdier.
Skovrejsning inden for eller i nærheden af de geologiske bevaringsværdier, kan være muligt, hvis det sker på baggrund af en konkret vurdering af det ønskede skovrejsningsprojekt og den landskabelige tilpasning. Tilpasningen skal sikre, at de geologiske sammenhænge, indbyrdes overgange i landskabet og eventuelt blotlagte profiler ikke sløres af nye skovlandskaber.
Regionerne skal, med afsæt i råstoflovens §5a, udarbejde en råstofplan, der er en plan for indvinding og forsyning med råstoffer. Råstofplanen skal udpege råstofgrave- og råstofinteresseområder med et 12-årigt perspektiv. Kommunerne er bundet af den pågældende råstofplan i forbindelse med deres planlægning og administration.
Formålet med udpegningerne er at sikre, at udnyttelsen af råstofferne sker som en del af en bæredygtig udvikling efter en samlet interesseafvejning jf. lovens §3 og samlet vurdering af de samfundsmæssige hensyn. Udpegningerne er mulighedsgivende. Det er grundejeren, der endeligt bestemmer, om der skal søges tilladelse til erhvervsmæssig indvinding af råstofferne.
Skovrejsning inden for råstofområder, kan være muligt, hvis en konkret vurdering viser, at behovet for og interessen i at udnytte graveområderne ikke er tilstrækkelig til at afvise skovrejsning. Skovrejsning kan alternativt indgå som en del af efterbehandlingsplanen for området efter endt udnyttelse.
Lavbundsarealer udgør en af de nationale interesser, der skal varetages i forbindelse med den kommunale planlægning. Det fremgår af Planlovens §11a, stk. 1, nr. 13, (LBK nr. 572 af 29/05/2024), at kommuneplanen skal indeholde en retningslinje, der er med til at sikre lavbundsarealer, herunder også ’lavbundsarealer, der kan genoprettes’.
Formålet med udpegningerne er at sikre lavbundsarealer, og områder, der kan udvikle sig til værdifulde natur- eller vådområder, bedst muligt. Vådområdeprojekter er et væsentligt middel til at nedbringe næringsstofindholdet i vandmiljøet.
Inden for områder udlagt til ’lavbund, der kan genoprettes’ er den naturligt højtliggende grundvandsstand sænket, enten ved dræning eller grøftning. Områderne kan anvendes til klimaprojekter, hvor natur genoprettes eller skabes med henblik på eksempelvis vandparkering, der fjerner kvælstof eller fosfor. Plantning af skov på arealer, udlagt til ‘lavbund, der kan genoprettes’, kan understøtte skabelsen af ny natur, og kan medvirke til en reduktion af næringsstofudvaskningen til vandmiljøet. Det skal dog sikres, at den planlagte skov er tilpasset et højt grundvandsspejl, og at der sikres naturlige hydrologiske forhold.
Vej- og jernbaneanlæg udgør en af de nationale interesser, der skal varetages i forbindelse med den kommunale planlægning. Det fremgår af Planloven §11a, stk. 1, nr. 4, (LBK nr. 572 af 29/05/2024), at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for beliggenheden af trafikanlæg.
Udpegningerne har blandt andet til formål, at der sikres en koordinering af den kommunale og statslige transportplanlægning, og at der i kommuneplanlægningen ikke udlægges arealreservationer, der er uhensigtsmæssige eller konflikter med offentlige investeringer i infrastruktur og transport.
Skovrejsning kan være muligt inden for disse udpegninger, hvis der på baggrund af en konkret vurdering af udpegningsgrundlaget og forventede udvidelsesbehov, vurderes ikke at være behov for at udnytte arealreservationerne.
Skovrejsning uønsket
I Kommuneplan 2025-2037 udpeges der et bruttoareal på ca. 9.211 ha til ’Skovrejsning Uønsket”.
Der laves en teknisk justering af udpegningsgrundlaget grundet en rettelse af kommuneplanens udpegninger af registrerede lavbundsarealer. I forbindelse med kommuneplanrevisionen er der rettet op på en tegnefejl, der medfører at udpegningen af ’Skovrejsning Uønsket’ er blevet reduceret med ca. 30 ha i forhold til de tidligere viste udpegninger i 2021-19 Tematillæg for VE-anlæg og Skovrejsning.
Udpegningen dækker over områder, hvor den kommunale planlægning skal tage særlige hensyn, eller hvor andre interesser som udgangspunkt er uforenelig med skovrejsning. Følgende områder indgår derfor i Horsens Kommunes udpegning af skovrejsning uønsket:
Indsatsen for at bevare og sikre, at kortlagt habitatnatur enten bibeholder eller opnår naturtilstanden: gunstig bevaringsstatus, har ophæng i EU’s habitatdirektiv. Den er udmøntet i dansk lovgivning ved habitatbekendtgørelsen. Statens Natura2000-planer sætter mål og retningslinjer for habitatnatur i Natura2000-områderne og angiver placering af habitatnatur. Den kommunale planlægning, skal tage særligt hensyn til habitatnaturen. Kortlagt habitatnatur indgår derfor i Horsens Kommunes udpegning af skovrejsning uønsket.
Udlagte naturområder, der er beskyttet for at styrke vildtlevende bestande af fugle og pattedyr, så dyrene sikres uforstyrrede levesteder til at yngle, raste og søge føde. I Horsens Kommune ligger der natur- og vildtreservater ved Nørrestrand og omkring Vorsø. Natur- og Vildtreservater i Horsens Kommune har til hensigt at beskytte kystlandets dyreliv. Områderne indgår derfor i Horsens Kommunes udpegning af, hvor skovrejsning er uønsket.
Indsatsen for at bevare eksisterende, beskyttede naturområder, som levesteder for naturligt hjemmehørende arter af planter og dyr, er en national interesse, der skal varetages i den kommunale planlægning. For naturområder, der er beskyttet af naturbeskyttelseslovens §3, gælder det, at der kun må foretages ændringer, hvis ændringen medfører en positiv ændring i områdets naturtilstand. Udpegningerne indgår derfor i Horsens Kommunes udpegning, af hvor skovrejsning er uønsket.
Indsatsen for at bevare søer og åer som uberørte landskabelige elementer og som levesteder for de plante- og dyrearter, der naturligt forekommer i og langs søer og vandløb, er en national interesse, der skal varetages i den kommunale planlægning. Der gælder en streng beskyttelse inden for 150 m fra søer, med en vandflade på mindst 3 ha, og de vandløb, der er registreret med en beskyttelseslinje jf. §16 i naturbeskyttelsesloven. Beskyttelsen gælder blandt andet forbud mod at ændre i tilstanden f.eks. ved beplantning eller terrænændringer. Beskyttelseslinjerne indgår derfor i Horsens Kommunes udpegning, af hvor skovrejsning er uønsket.
De åbne danske kyster er en national interesse, der skal varetages i kommunale planlægning. Jf. §15 i naturbeskyttelsesloven gælder der en streng beskyttelse af de danske kystlandskaber inden for strandbeskyttelseslinjen. Strandbeskyttelseslinjen strækker sig fra strandbredden og 300 m ind i landet, dog kun 100 m eller mindre i sommerhusområder. Der er forbud mod at ændre i tilstanden af strandbredden eller de arealer, der ligger mellem strandbredden og strandbeskyttelseslinjen. Beskyttelseslinjen indgår derfor i Horsens Kommunes udpegning, af hvor skovrejsning er uønsket.
På lavbundsarealer er den naturlige hydrologi intakt. Indsatsen for at bevare eksisterende lavbundsarealer med en naturlig hydrologi er en national interesse, da lavbundsarealerne anvendes til enten naturinteresser, til omsætning af næringsstoffer eller til parkering af vand. Den kommunale planlægning skal tage særligt hensyn til disse områder. Lavbundsområderne er sædvanligvis beskyttet mod anden anvendelse, da de typisk er beliggende indenfor sø- og åbeskyttelseslinje eller indeholder beskyttede enge- og moser. Arealet kan også være et konkret lavbundsprojekt, der har fået en specifik tinglysning, der hindrer anden anvendelse. Tilplantning med skov er derfor som udgangspunkt uforeneligt med disse interesser.
Kirkerne og deres omgivelser er en national interesse, der skal varetages i den kommunale planlægning. Kirkerne er markante kulturhistoriske kendingsmærker i det danske landskab, og er en væsentlig del af den danske kulturhistorie. Kommuneplanlægningen skal sikre, at indsynet til og udsigterne fra kirkerne bevares som tydelige kendingsmærker i landskabet. Udpegningerne indgår derfor i Horsens Kommunes udpegning, af hvor skovrejsning er uønsket.
Kulturhistoriske bevaringsværdier er en national interesse, der skal varetages i den kommunale planlægning. Fortidsmindebeskyttelseslinjer tilfalder fortidsminder, hvis de er synlige over terræn og ikke opført i eller senere end år 1865, jf. bilag 1 til Museumsloven. Der er tale om konkrete og synlige kulturhistoriske bevaringsværdier i landskabet. Inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen, jf. §18 i Naturbeskyttelsesloven, gælder der en streng forbudszone mod tilstandsændring på og omkring fortidsmindet, dette gælder også tilplantning. Beskyttelseslinjen indgår derfor i Horsens Kommunes udpegning af arealer, hvor skovrejsning er uønsket.


Billedet viser et kort over udpegninger til Skovrejsning uønsket med Forslag til Kommuneplan 2025-2037.
