Planforslaget er omfattet af lov om miljøvurdering. Teknik og Miljø har vurderet, at planforslaget må antages at kunne påvirke miljøet væsentligt. Der er derfor foretaget en miljøvurdering, der foreligger i form af en miljørapport. Miljørapporten er offentliggjort sammen med planforslaget.
Ikke-teknisk resumé
Miljøvurderingen omfatter forslag til tematillæg for VE-anlæg og skovrejsning til Horsens Kommuneplan 2021-2033, og er gennemført efter miljøvurderingsloven. Det følgende udgør en sammenfatning af miljørapportens vurderinger med udgangspunkt i miljøvurderingslovens brede miljøbegreb.
For nogle af miljøparametrene er det generelt en begrænsning, at miljøindvirkningen ikke kan vurderes på det overordnede niveau som planen har, fordi virkningen af den efterfølgende detaljerede planlægning, som indeholder præcise rammer for efterfølgende lokalplaners indhold.
Planmæssige ændringer
Miljøvurderingen er udarbejdet med afsæt i forslag til tematillæg for VE-anlæg og skovrejsning for de planlagte ændringer i forhold til Horsens Kommuneplan 2021-2033. Der er således ikke tale om en miljøvurdering af planforslagets samlede indhold, men alene af ændringerne, som foretages fra den gældende kommuneplan.
Tematillægget er første skridt i Horsens Kommunes planlægningsproces af at få sat gang i den grønne omstilling, herunder den grønne energiforsyning.
De ændringer, der foretages i forhold til det nuværende plangrundlag, omhandler udlæg af tre nye retningslinjer for henholdsvis ”Planlægning for VE-anlæg”, ”Solceller” og ”Geotermi og Jordvarme”, samt justering af en række retningslinjer. Herudover udpeger 11 interesseområder til VE-anlæg, og der foretages mindre konsekvensrettelser og tekniske tilretninger i forbindelse med korrekturlæsning.
Miljøvurdering
Resuméet nedenfor er en sammenfatning af de miljøkonsekvenser, der er beskrevet i miljørapportens kapitel 4 "Miljøvurdering". I sammenfatningen er anvendt samme opdeling som i beskrivelsen af miljøstatus i kapitel 3.
Miljøvurderingen skal omfatte den sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet, herunder den biologiske mangfoldighed, flora og fauna, befolkningen, menneskers sundhed, jordbund og jordarealer, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, større menneskeskabte katastroferisici og ulykker, og det indbyrdes forhold mellem disse faktorer.
Befolkningens sundhed og levevilkår
Befolkningens adgang til naturen
Med planforslaget tilføjes en ny retningslinje for Planlægning for vedvarende energianlæg med tilhørende arealudpegninger af to zoner. Henholdsvis zone 1, hvor det kan være muligt at planlægge for og opstille VE-anlæg, og zone 2, hvor det som udgangspunkt ikke er muligt at opstille VE-anlæg, blandt andet af hensyn til særlige natur- og landskabsmæssige interesser. Udpegningen af zone 2 er til gavn for befolkningens adgang til og oplevelse af naturen, som derved ikke begrænses af etablering af VE-anlæg i disse områder.
Med planforslaget tilføjes også en ny retningslinje for Solceller, som blandt andet skal sikres vedligehold eller etablering af offentlige stiforbindelser og/eller markveje i forbindelse med etablering af nye VE-anlæg.
Den konkrete påvirkning på befolkningens adgang til naturen kan ikke vurderes på planforslagets overordnede niveau, men vil skulle vurderes i forbindelse med detailplanlægning for konkrete VE-projekter. Dog vurderes tiltagene med udpegning af områder, hvor der som udgangspunkt ikke må opstilles VE-anlæg, samt sikring af stier og markveje, at veje positivt i forhold til at sikre befolkningens adgang til naturen.
Planforslaget medfører også en nettoforøgelse af skovrejsningsområder, hvilket vurderes at kunne bidrage positivt til opfyldelsen af nationale mål for skovrejsning og i forhold til at fremme hensynet til friluftsliv, samt rekreative interesser.
Forandring af bestående bo- og bymiljø
Med planforslaget tilføjes en ny retningslinje for Planlægning for vedvarende energianlæg med tilhørende arealudpegning af to zoner. Inden for den ene af zonerne (zone 1), som både omfatter arealer i byzone og landzone, kan der – efter yderligere kvalificering af et konkret projekt – planlægges for nye VE-anlæg. Påvirkningen på bestående bo- og bymiljø som følge af nye VE-anlæg inden for zonen, kan ikke vurderes på planforslagets overordnede niveau, men vil skulle vurderes i forbindelse med detailplanlægning for konkrete VE-projekter, hvor det forudsættes, at der tages hensyn til omgivelserne. .
Menneskers sundhed, støj og skyggepåvirkning
Planlægning for VE-anlæg inden for den nyoprettede zone 1 skal ske efter yderligere kvalificering af konkrete projekter og i overensstemmelse med kommuneplanens øvrige retningslinjer. Der stilles desuden krav om naboinvolvering samt hensyntagen til kirker, landskabs- og naturinteresser på tværs af kommunegrænser, samt eksisterende eltransmissionsanlæg.
Den nyoprettede retningslinje for Solceller stiller blandt andet krav om, at der i forbindelse med detailplanlægning for nye solcelleanlæg skal sikres, at solceller ikke opleves blændende eller forstyrrende for færdslen. Kommuneplanens eksisterende retningslinjer vedrørende vindmøller, indeholder bestemmelser som skal sikre hensynet til naboer og omgivelser, for så vidt angår skyggepåvirkning, visuel påvirkning og støj, og nye VE-anlæg skal desuden overholde de vejledende grænseværdier for støj i henhold til lovgivningen.
Med planforslaget tilføjes en ny retningslinje for Geotermi og Jordvarme, som blandt andet skal sikre, at der ved etablering og drift af geotermiske anlæg tages hensyn til miljøgener, og at der ikke bores nogen medfører forøget risiko eller forværring af den eksisterende forureningssituation.
Påvirkningen kan ikke vurderes på planforslagets overordnede niveau, men vil skulle ske i forbindelse med detailplanlægning for konkrete VE-projekter, hvor det i henhold til retningslinjerne og lovgivningen skal kunne dokumenteres, at anlæg ikke medfører gener for omgivelser og naboer for så vidt angår menneskers sundhed , herunder støj og skyggepåvirkninger.
Biologisk mangfoldighed, Flora og Fauna
Grønt Danmarkskort
Planforslaget medfører indirekte påvirkning på retningslinjer for henholdsvis Grønt Danmarkskort, Naturbeskyttelse og Økologiske forbindelser med tilhørende arealudpegninger som følge af tilføjelse af ny retningslinje for Planlægning for vedvarende energianlæg, som har til hensigt at tage hensyn til natur og landskabsmæssige interesser i forbindelse med opstilling af VE-anlæg.
I henhold til den nye retningslinje må der som udgangspunkt ikke opstilles VE-anlæg inden for blandt andet Grønt Danmarkskort. Kommuneplanen indeholder i forvejen retningslinjebestemmelser, som skal sikre, at arealer inden for Grønt Danmarkskort friholdes for tekniske anlæg, der kan forringe naturindholdet og levesteder samt spredningsveje for vilde dyr og planter, hvilket de nye retningslinjebestemmelser støtter op omkring. Ændringerne vurderes derfor ikke i sig selv at udgøre et højere beskyttelsesniveau end det eksisterende, og påvirkningen vurderes derfor at være ubetydelig.
Skovrejsning
Med planforslaget justeres arealudpegningen og retningslinjebestemmelserne tilhørende retningslinjen for Skovrejsning. Ændringerne er primært afledt af et ønske om at tage højde for, at skov kan medvirke til at reducere udvaskningen af næringsstoffer til vandmiljøet, og medfører derfor en forøgelse af de udpegede skovrejsningsområder, samt en reduktion af områder, hvor skovrejsning er uønsket, som i stedet overgår. til neutrale områder. Arealerne, der overgår til neutrale områder, omfatter fredede områder, bevaringsværdige landskaber, værdifulde kulturmiljøer, arealer med geologiske bevaringsværdier, råstofgraveområder, 'lavbundsarealer, der kan genoprettes', samt arealer til planlagte veje og jernbaner. Muligheden for skovrejsning inden for neutrale områder vil komme på en konkret vurdering af projektet og landskabelige forhold, hvilket nye retningslinjebestemmelser om vilkår og særlige opmærksomhedspunkter, skal sikre.
Ændringerne medfører samlet set en nettoforøgelse af områder, hvor skovrejsning er ønsket, hvilket vurderes at være positivt for vandmiljøet og til gavn for dyre- og plantelivet. Nettoforøgelsen vurderer ligeledes at kunne bidrage til udviklingen af biodiversitet og til at skabe forbindelser i naturnetværket. Det er dog ikke muligt at vurdere den konkrete effekt heraf på planforslagets overordnede niveau. Påvirkningen på biodiversitet og naturinteresser som følge af, at en række arealer overgår fra områder, hvor skovrejsning er uønsket til neutrale områder, kan ligeledes ikke vurderes på planforslagets overordnede niveau, men vil skulle vurderes i forbindelse med detailplanlægning for konkrete skovrejsningsprojekter.
Lavbundsarealer
Planforslaget medfører indirekte påvirkning på retningslinjen for Lavbundsarealer og de dertilhørende arealudpegninger, som følge af ændringer til retningslinjen for Skovrejsning, hvor 'lavbundsarealer, der kan genoprettes', overgår fra at være en del af udpegningsgrundlaget for områder, hvor skovrejsning uønsket, til at være neutrale områder. Ændringen medfører, at der kan give tilladelse til skovrejsning inden for lavbundsarealer, der kan genoprettes, under forudsætning af, at skoven etableres som vådbundstilpasset skov, hvor områdets naturlige grundvandsspejl ikke sænkes ved dræning.
Påvirkningen på lavbundsarealer kan ikke vurderes på planforslagets overordnede niveau. Den konkrete påvirkning vil i stedet skulle vurderes i forbindelse med detailplanlægningen for konkrete skovrejsningsprojekter inden for 'lavbundsarealer, der kan genoprettes'. 'Lavbundsarealer, der kan genoprettes', vurderer dog som udgangspunkt ikke at være uforeneligt med skovrejsning.
Klimatiske faktorer, vand
Planforslaget medfører enkelte tilføjelser og konsekvensrettelser i retningslinje-bestemmelserne for Grundvand for at præcisere nødvendige tiltag, samt de hensyn der skal tages til grundvandet, når der planlægges for solcelleanlæg og geotermiske boringer/anlæg.
Med planforslaget udarbejdes en ny retningslinje for Geotermi og jordvarme uden konkrete arealudpegninger. Retningslinjebestemmelserne sikrer de samme hensyn til beskyttelse af grundvandet, som sikres med de nye tilføjelser til retningslinjen for Grundvand.
De nye tilføjede retningslinjebestemmelser til retningslinjen for Grundvand stadfæster allerede gældende bestemmelser, blot præciseret for konkrete typer af VE-anlæg, som bakkes op af den nye retningslinje for Geotermi og Jordvarme. Påvirkningen på grundvandet vurderes derfor, på planforslagets overordnede niveau at være ubetydelig, mens den konkrete effekt vil skulle vurderes i forbindelse med lokalisering og detailplanlægning for konkrete projekter.
Jordarealer
Med planforslaget tilføjes en ny retningslinje for Planlægning for vedvarende energianlæg med tilhørende arealudpegninger, som har til formål at sikre, at der ved planlægning for VE-anlæg tages højst muligt hensyn til landskab og naturinteresser. Arealudpegningen omfatter to zoner, hvor der inden for den ene zone som udgangspunkt ikke kan planlægges for VE-anlæg (zone 2), mens der inden for den anden zone som udgangspunkt kan planlægges for VE-anlæg (zone 1). Der er overlap mellem arealudpegningerne for henholdsvis zone 1 og særligt værdifulde landbrugsjordsområder.
Zone 1 udgør ikke konkrete rammeområder til VE-anlæg. Planlægning for VE-anlæg inden for zonen kræver yderligere kvalificering af det konkrete projekt og skal desuden ske med udgangspunkt i en nyoprettet VE-model. Desuden er der for VE-anlæg og jordbrug i vid udstrækning mulighed for multifunktionel arealanvendelse, og påvirkningen på særligt værdifulde landbrugsområder vurderes derfor på planforslagets overordnede niveau at være lille. Den konkrete påvirkning vil skulle vurderes i forbindelse med detailplanlægning for konkrete projekter.
Ressourceeffektivitet
Med planforslaget tilføjes nye retningslinjer for henholdsvis Planlægning for vedvarende energianlæg og Solceller, som danner grundlag for fremtidige rammeudlæg og detailplanlægning for VE-anlæg generelt, og specifikt for solcelleanlæg. Retningslinjerne medfører ikke udlæg af konkrete rammeområder, men der er mulighed for fremtidige rammeudlæg til VE-anlæg i overensstemmelse med kommuneplanens struktur for udviklingen af det åbne land.
Retningslinjen for Solceller sikrer desuden, at der tages hensyn til infrastrukturen og at nye anlæg ikke skaber fysiske barrierer for færdslen i det åbne land, når der planlægges for nye solcelleanlæg.
Med planforslaget foretages også mindre justeringer og konsekvensrettelser af kommuneplanens eksisterende retningslinjer for henholdsvis Vindmøller under 25 meter og Vindmøller over 25 meter, som desuden samles under én samlet retningslinje for Vindmøller. Der foretages ikke nye konkrete arealudlæg til vindmøller, men der udpeger interesseområder.
Ændringerne vurderes på planforslagets overordnede niveau at være uvæsentlig, mens den konkrete påvirkning vil skulle vurderes i forbindelse med detailplanlægning for konkrete projekter.
Landskab og kulturarv
Landskabsinteresser
Med planforslaget foretages udpegning af arealer, hvor der som udgangspunkt ikke må planlægges for VE-anlæg (zone 2) i forbindelse med den nye retningslinje for Planlægning for vedvarende energianlæg. Retningslinjen og den tilhørende arealudpegning sikrer blandt andet, at der ikke kan planlægges for VE-anlæg inden for områder med værdifulde landskabelige interesser, og sikrer samtidig, at planlægning for VE-anlæg inden for kommunens øvrige arealer (zone 1) alene kan ses på baggrund af en konkret vurdering, hvor projektet blandt andet skal kunne leve op til en række landskabelige hensyn.
Med planforslaget giver øget mulighed for skovrejsning som følge af en udvidelse af arealudpegningen af skovrejsningsområder, og samtidig reduceres arealudpegningen af områder, hvor skovrejsning er uønsket, som i stedet overgår til neutrale områder. Nogle af de udpegede skovrejsningsområder ligger inden for områder med landskabsinteresser. I henhold til kommuneplanens retningslinjer, må nye skovrejsningsprojekter kun ske på baggrund af en konkret helhedsvurdering af blandt andet skovrejsningens landskabelige påvirkning.
Påvirkningen på landskabsinteresser kan ikke vurderes på planforslagets overordnede niveau, men vil skulle vurderes i forbindelse med detailplanlægning for konkrete VE- og skovrejsningsprojekter.
Geologiske bevaringsværdier
Planforslaget medfører ændringer, tilføjelser og rettelser til redegørelsen tilhørende retningslinjen for Geologiske bevaringsværdier, som skal være med til at understøtte og sikre hensynet til de geologiske bevaringsværdier i samspil med en ny retningslinjebestemmelse, som indarbejdes i retningslinjen for Skovrejsning som følge af, at nogle af arealerne. overgår fra at være områder, hvor skovrejsning er uønsket til at være neutrale områder. Formålet med den nye retningslinjebestemmelse er at sikre den landskabelige tilpasning, når der planlægges for skovrejsning i områder med geologiske bevaringsværdier. Ændringerne, som alene vedrører retningslinjens redegørelsesdel, vurderes ikke at medføre påvirkning på de geologiske bevaringsværdier. Den konkrete effekt vil skulle vurderes i forbindelse med detailplanlægning for konkrete skovrejsningsprojekter.
Kulturhistoriske værdier
Med planforslaget tilføjes nye bestemmelser til retningslinjen for Værdifulde kulturmiljøer omhandlende opførelse af VE-anlæg og skovrejsning, samt nye bestemmelser til retningslinjen for Kirkeomgivelser omhandlende VE-anlæg.
De nye bestemmelser til retningslinjen for Værdifulde kulturmiljøer skal sikre, at de kulturhistoriske bevaringsværdier ikke forringes, når der opføres VE-anlæg og at anlæggene fjernes igen efter endt anvendelse, samt at de kulturhistoriske bevaringsværdier ikke forringes eller sløres som følge af skovrejsning. De nye retningslinjebestemmelser muliggør desuden, at der i visse tilfælde kan opstilles VE-anlæg i herregårds- og godslandskaber. Ændringernes påvirkning på de værdifulde kulturmiljøer kan ikke vurderes på planforslagets overordnede niveau, men vil skulle vurderes i forbindelse med detailplanlægning for konkrete VE- og skovrejsningsprojekter, hvor de landskabelige og kulturhistoriske værdier forudsættes respekteret.
De nye bestemmelser til retningslinjen for Kirkeomgivelser skal sikres hensynet til kirkerne, når der planlægges for nye VE-anlæg inden for radier på henholdsvis 1.000 meter og 2.000 meter fra kirkerne i henhold til de nationale interesser og planlovens regler herfor. De nye retningslinjebestemmelser er stadfæstelse af allerede gældende regler i henhold til lovgivningen, og påvirkningen på kirkerne og deres omgivelser vurderes derfor at være ubetydelig.
Øvrige miljøtemaer
Den gennemførte afgrænsning betyder, at øvrige miljøtemaer inden for det brede miljøbegreb, som angivet nedenfor, ikke behandles nærmere i miljørapporten, idet planforslagets sandsynlige påvirkning af disse, er vurderet som værende ikke-væsentlige. Temaer kan være omtalt i miljørapporten, men er ikke særskilt og detaljeret.
Materielle goder
Der fastlægges med planforslaget ikke detaljerede bestemmelser, som vedrører materielle goder.
Jordbund
Der fastlægges med planforslaget ikke detaljerede bestemmelser, som vedrører jordbundsforhold.
Luft
Der fastlægges med planforslaget ikke detaljerede bestemmelser, som vedrører luftkvalitet.
Større menneske- og naturskabte katastroferisici og ulykker
Planforslaget ændrer ikke på planlægningen af risikovirksomheder eller andre aspekter med betydning for sikkerhed, risici og ulykker.
Afværgeforanstaltninger
Afværgeforanstaltninger kan generelt beskrives som tiltag, der kan medvirke til at undgå, mindske eller kompensere for negative miljøpåvirkninger.
Der foreslås ikke yderligere afværgeforanstaltninger end allerede fastlagt i kommuneplanen via retningslinjer og i sektorlovgivningen.
Overvågning
Overvågning kan generelt beskrives som en aktivitet, der består i at følge interesseparametrene, hvad angår størrelsesordenen, tid og rum. Målet med overvågningen er at identificere uforudsete negative virkninger.
Der forslås ikke anden særskilt overvågning end, hvad der allerede indgår i Horsens Kommunes generelle naturovervågning for så vidt angår natur, kontrol med vandkvaliteten i indvindingsboringer for så vidt angår grundvand, samt via kommuneplanlægningen, lokalplanlægningen og efterfølgende bygge- og anlægstilladelser for så vidt angår landskab og kulturarv.
Se miljørapporten her.