Miljøvurdering

Afgørelse og konklusion

Horsens Kommune har i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), LBK nr. 4 af 3. januar 2023 gennemført en screening for, om Tillæg nr. 2021-20 til Kommuneplan 2021 – 2033 og Helhedsplan for et Erhvervsområde ved Østbirkvej i Horsens har en karakter og et omfang, der kræver en miljøvurdering.

Planerne er screenet i forhold til den biologiske mangfoldighed, befolkning, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og arkitektonisk og arkæologisk arv.

I henhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter (VVM) er myndigheden forpligtet til at gennemføre en miljøvurdering, hvis det ikke kan afvises at planforslaget kan få en væsentlig indvirkning på miljøet.

Horsens Kommune har vurderet, at kommuneplantillægget og helhedsplanen har en karakter, der vil kunne få væsentlig indvirkning på miljøet og er omfattet af krav om miljøvurdering i henhold til miljøvurderingslovens afsnit II, § 8 stk. 1, nr. 3. Der skal derfor udarbejdes en miljørapport.

Indledende vurdering:

Horsens Kommune har foretaget en afgrænsning af rapportens omfang og detaljeringsgrad iht. § 11. Den konkrete afgrænsning er dels sket i en intern proces i kommunen, dels gennem høring af berørte myndigheder og orientering af offentligheden i henhold til § 32. 

Miljørapporten bliver udarbejdet som et selvstændigt dokument, der bliver fremlagt i offentlig høring sammen med planforslaget.

Vurderingen er gennemført ud fra et bredt miljøbegreb i forhold til den biologiske mangfoldighed, befolkning, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og arkitektonisk og arkæologisk arv.

I vurderingen indgår hensynet til relevante kriterier i lovens bilag 3.

Hovedhensyn, som ligger til grund for afgørelsen:

  • Koordinering mellem kommunalt og statsligt vejnet
  • Trafikbelastning
  • Støj fra trafik
  • Trafiksikkerhed
  • Landskabet - 3 områder
  • Diger
  • Arealforbrug
  • Områder med særlige drikkevandsinteresser

Vurdering af væsentlige parametre og afgrænsning af emner til Miljørapporten

Nationale interesser i kommuneplanlægningen (trafikafvikling)
En planlægning for transport- og logistikanlæg er afhængig af god tilgængelighed til motorveje. Miljørapporten skal undersøge, hvordan planerne bedst kan koordineres med den statslige transportplanlægning. Rapporten skal belyse sammenhængen mellem de eksisterende og fremtidige statslige vej- og broanlæg og det fremtidige lokale vejnet.  

Trafikafvikling
Hvorvidt området vil belaste vejnettet, så der opleves kapacitetsudfordringer, vil bero på en konkret vurdering i forhold til det omgivne vejnet. Der skal her udarbejdes en redegørelse for, hvor meget trafik, området vil generere og hvordan det vil påvirke det omkringliggende vejnet. Herunder også eksisterende krydsudformninger og øvrige eksisterende forhold.

Planområdet får vejadgang både fra Vestervej og Østbirkvej.

Trafiksikkerhed

Trafiksikkerheden skal også indgå som en del af den trafikale redegørelse.

Kapaciteten i krydsene, vejens udformning og indretning hænger sammen med trafiksikkerheden.

Støj fra trafik

Der bør redegøres nærmere for trafikgenereringens konsekvenser for vejtrafikudbredelse i området. En stor del af trafikken til og fra området vil naturligt være tung trafik, da arealet disponeres til logistiktunge virksomheder.

Landskabet

Beliggenheden tæt på E 45 og i Gedved Bakkelandskab er væsentlig. Og den visuelle påvirkning på landskabets fortælling skal undersøges, og om det er muligt at genfortælle landskabet ved at differentiere med bygningers beliggenhed og volumener.

Planområdet grænser op til et større sammenhængende landskab og har naboskab til et bevaringsværdige landskab. Den centrale del af planområdet indgår i ”Grønt Danmarkskort”. Der bør undersøges, om en disponerings af planområdet kan sikre, at landskabet ikke bliver visuelt forstyrret. Planområdet grænser op til et større sammenhængende landskab. Den centrale del af planområdet indgår i ”Grønt Danmarkskort”.
Der bør undersøges, om en disponerings af planområdet kan styrke ”Grønt Danmarkskort”.

Naturbeskyttelse - §3 områder

Inden for lokalplan området er der flere mindre vandhuller, som er beskyttet af naturbeskyttelseslovens §3 med forbud mod tilstandsændringer

Der må ikke være risiko for at anlæg, der placeres i nærheden af disse vandhuller, kan danne skyggevirkning ind over vandhullerne. Planerne disponeres således, at de beskyttede områder indgår i planens struktur og bevares som en kvalitet. De behandles ikke yderligere i en miljørapport.

Diger
Diger fastholdes og indgår i planens grønne strukturer. Plandisponeres, så diger indgå i planens struktur og bevares, og de behandles ikke yderligere i en miljørapport.

Arealforbrug - Arealer til byudvikling

Området er på ca. 110 ha. Et større areal forventes anvendt til et rekreativt område, mens ca. 87,6 ha anvendes til erhverv herunder til mulig genbrugsplads. En tilsvarende arealreduktion forventes udtaget af kommuneplanen. Regnskabet vi fortsat være i balance, og forholdes undersøges ikke yderligere.

Grundvand og områder med særlige drikkevandsinteresser
Områder med særlige drikkevandsinteresser
Erhvervsområdet ligger uden for områder med særlige drikkevandsinteresser. Erhvervsområdet vurderes ikke at medføre en væsentlig risiko for negativ påvirkning af drikkevandsinteresser.

Det nordøstlige hjørne af erhvervsområdet ligger inden for indvindingsoplandet til Gedved Vandværk.

Grundvandsteamet har i november 2022 udarbejdet en grundvandsredegørelse, som konkluderer, at erhvervsområdet kan udlægges med en lav risiko for påvirkning af grundvandsressourcen i området. Der skal af hensyn til grundvandet derfor ikke stilles særlige krav til den fysiske indretning af området. Anvendelsen af planområdet til logistikerhverv medfører ikke påvirkning på grundvandsreserveren og indvindingsoplandet og vurderes ikke yderligere.

Fortidsminder

Der er et kendt registreret beskyttet dige inden for planområdet. Museet gør opmærksom på, at der i Slots- og Kulturstyrelsen pågår en gennemgang af kortlægningen af diger. https://kum.dk/aktuelt/nyheder/forbedret-kortlaegning-af-sten-og-jorddiger

Museets vurdering er, at der vil være meget stor risiko for at påtræffe skjulte, jordfaste fortidsminder ved anlægs- og jordarbejde på arealet. Museet vurderer på baggrund af den arkivalske kontrol, at det er nødvendigt at foretage en forundersøgelse efter museumslovens § 25-27 for at give en udtalelse om væsentlige fortidsminder på arealet, hvor der foretages jordarbejde. Ved at få foretaget en forundersøgelse, kan man på forhånd få afklaret, om der er fortidsminder på arealet.

Museumsloven er gældende for hele planområdet. Fortidsminder er beskyttet af kapitel 8 i museumsloven. Læs mere om museumsloven på www.slks.dk.

Kravet om forundersøgelsen skrives ind i kommende lokalplaner for området.

Sandsynlige alternativer

Et lokaliseringsnotat udarbejdet af Horsens Kommune peger på det aktuelle planområde ved Østbirkvej som eneste mulige lokalisering af den samlede planlægning med både et erhvervsområde og et teknisk anlæg. 0-alteraitvet er derfor valgt som relevant referenceramme for at kunne sammenholde konsekvenserne af en sandsynlig udvikling uden vedtagelse af planforslag med en udvikling, hvor planforslagene gennemføres.

0-alternativet beskriver det scenarie, hvor planforslagene ikke vedtages, så eksisterende anvendelse videreføres. Ved 0-alternativet fortsætter de eksisterende forhold uden logistiktunge virksomheder og tekniske anlæg i form af en genbrugsplads. Det må forventes, at projektområdet ved 0-alternativet fortsat anvendes til primært landbrugsmæssig drift. Det forventes desuden, at den eksisterende kontorvirksomhed til elektrikere fortsætter sin anvendelse i den sydlige del af planområdet. 

Miljørapport

Miljørapporten kan læses her.

Ikke teknisk resumé

Miljøvurderingen omfatter forslag til Kommuneplantillæg 2021-20 til Horsens Kommuneplan 2021 og forslag til Helhedsplan for et erhvervsområde ved Østbirkvej, og er gennemført efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer. Det følgende udgør en sammenfatning af miljørapportens vurderinger med udgangspunkt i miljøvurderingslovens brede miljøbegreb.

For nogle af miljøparametrene er det generelt en begrænsning, at miljøindvirkningen ikke kan vurderes på det overordnede niveau som planen har, fordi virkningen af ​​den efterfølgende detaljerede planlægning.

Forslag til Helhedsplan for et erhvervsområde ved Østbirkvej

Helhedsplanen omfatter en detaljeret helhedsplanlægning for arealet som baggrund for et udlæg i kommuneplanen. Helhedsplanens afgrænsning er sammenfaldende med kommuneplantillæggets afgrænsning. I helhedsplanen ønskes området udviklet i overensstemmelse med anvendelserne i kommuneplantillægget. Derudover foreslås principper for omfang og placering af planlægning, cykelsti, vejadgang og tiltag til regnvandshåndtering.

Forslag til Kommuneplantillæg 2021-20 til Horsens Kommuneplan 2021

Forslag til Tillæg 2021-20 til Horsens Kommuneplan 2021 fastlægger områdets fremtidige udvikling til erhverv og teknisk anlæg til affaldshåndtering, genbrugsplads og lignende.

Kommuneplantillægget udlægger følgende nye rammer til erhvervsformål, teknisk anlæg og rekreativt formål:

Rammeområderne 33ER07 i den nordlige del og rammeområde 33ER08 i den sydlige del udlægges med specifik anvendelse som erhvervsområde, transport- og logistikvirksomheder.

Rammeområdet 33RE06 favner beskyttet natur og sikrer et samlende grønt område til biodiversitet og vandhåndtering. Området kan ikke bebygges.

Rammeområde 33TE01 udlægges til et nyt areal til affaldshåndtering i form af genbrugsstation.

Retningslinjekortet for støjbelastede arealer justeres i retningslinje 8.3 og retningslinjekortet for retningslinje 6 om tekniske anlæg justeres ligeledes.

Vurdering af miljøpåvirkningerne

Resuméet nedenfor er en sammenfatning af de miljøkonsekvenser, der er beskrevet i miljørapportens kapitel 7 "Miljøvurdering".

Miljøvurderingen skal omfatte den sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet, herunder den biologiske mangfoldighed, befolkningen, menneskers sundhed, flora, fauna, jordbund, jordarealer, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder, landskab, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser og arkitektonisk og arkæologisk arv, større menneske- og naturskabte katastroferisici og ulykker og ressourceeffektivitet og det indbyrdes forhold mellem disse faktorer.

Et lokaliseringsnotat udarbejdet af Horsens Kommune peger på det aktuelle planområde ved Østbirkvej som eneste mulige lokalisering af den samlede planlægning med både et erhvervsområde og et teknisk anlæg. 0-alteraitvet er derfor valgt som relevant referenceramme for at kunne sammenholde konsekvenserne af en sandsynlig udvikling uden vedtagelse af planforslag med en udvikling, hvor planforslagene gennemføres.

Miljøvurderingen er afgrænset til at omfatte følgende miljøemner.

Biologisk mangfoldighed, flora og fauna

Planområdet udgøres i dag af arealer, der primært består af landbrugsarealer i omdrift. Landbrugsarealer udgør almindeligvis ikke værdifulde naturinteresser. Det vurderes, at søerne, som findes i planområdet, potentielt kan udgøre yngleområder for flere Bilag IV arter af padder, stor vandsalamander og muligvis grøn mosaikguldsmed. Desuden kan ældre bygninger og træer i området potentielt udgøre yngle- og/eller rasteområder for flere flagermusarter.

Søerne og disses omkringliggende arealer med beplantning bevares i deres nuværende tilstand og planernes realisering forudsætter ikke nedrivning af huse eller fældning af træer. Det vurderes at planforslagene kan realiseres uden at påvirke områdets økologiske funktionalitet for bilag IV arter.

Planen vurderes ikke at være af et omfang, hvor det har væsentlig betydning for fredede og rødlistede dyrearter, idet der generelt holdes afstand til arealer, hvor disse arter kan tænkes at opholde sig.

Som en del af helhedsplan bevares de § 3-beskyttede søer og øvrige mindre arealer med naturinteresser indenfor planområdet, og realisering af helhedsplanen medfører således ikke en påvirkning af disse og den eksisterende beskyttelse opretholdes.

 

Helhedsplanen og eventuelle påvirkninger herfra på udpegningsgrundlaget af nærmeste Natura 2000 område vurderes at være af udpræget lokal karakter, og da afstanden mellem planområdet og det nærmeste Natura 2000-område er ca. 6,4 km vurderes det dette ikke påvirkes.

Materielle goder

Der planlægges for et nyt erhvervsområde, der kan udbygges med relativt trafiktunge virksomheder inden for transport- og logistik og servicefunktioner (genbrugsplads). Hovedparten af trafikken der genereres af det nye erhvervsområde, vil søge mod eller komme fra E45 og Horsens. Således vurderes det at den sydlige del af Østbirkvej vil opleve den største trafikforøgelse med en stigning på 9.200 biler (HDT). Men også at en stor del af trafikken vil skulle afledes via Vester, som vurderes at få en med en stigning på 7.500 biler (HDT) og at der her kan være behov for udbygning af vej frem mod Østbirkvej for at kunne afvikle den øgede trafikbelastning.

Samlet vurderes planerne at medføre en moderat påvirkning af trafikafvikling, da trafikvæksten giver en høj trafikalbelastning på Vestervej og Østbirkvej.

I forbindelse med planlægning af det nye erhvervsområde er der i den tilhørende trafikale redegørelse givet forslag til udbygning og ombygning af det eksisterende vejnet og kryds, som kan sikre god tilgængelighed og trafiksikker afvikling af trafikvækst. Desuden planlægges der for en cykelsti gennem erhvervsområdet, der kan forbinde den nuværende supercykelsti Egebjergstien mellem Horsens by og Nova, med Østbirk. Dette giver lette trafikanter en trafiksikker adgang til området fra både Østbirk, Gedved og Egebjerg.

Befolkningen og menneskers sundhed

Med planlægningen udlægges et nyt område til byudvikling i form af erhvervsformål og tekniske anlæg. I den detaljerede planlægning skal det sikres etablering af virksomheder og andre anlæg i området kan overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj i omgivelserne, heriblandt eksisterende boliger inden for og i nærheden af planområdet. Det forudsættes således at dette forhold er dokumenteret før ibrugtagning af nye funktioner.

Samlet vurderes planerne at have en lille indvirkning på støj fra virksomheder i og omkring planområdet, herunder enkeltliggende boliger i det åbne land.

Med planlægning af et nyt erhvervsområde til transport- og logistikvirksomheder og affaldshåndtering vil medføre en forøgelse af trafikken på Vestervej og Østbirkvej, og det vurderes at langt hovedparten af trafikken vil være orienteret mod E45 og Horsens. Forøgelse af trafikken vil medføre en forøgelse af trafikstøj langs disse veje og i mindre grad på E45.

Samlet vurderes planerne at have en moderat indvirkning på trafikstøj langs Vestervej og Østbirkvej, herunder eksisterende boliger.

Landskab og visuelle forhold

Landskabet i og omkring planområdet udgøres i dag af et landbrugslandskab, der overordnet set er kendetegnet ved et storbakket terræn med bløde bakkestrøg, spredt bebyggelse og bevoksning samt langstrakte kig gennem landskabet.

En realisering af helhedsplanen vil betyde, at områdets anvendelse og fremtræden ændres fra et åbent landbrugslandskab til et fuldt udbygget byområde med erhvervsbyggeri af industrilignende karakter, hvilket vurderes at ville medføre en markant ændring af landskabets karakter og af de eksisterende visuelle forhold i og omkring planområdet.

Med principperne i helhedsplanen foreslås bebyggelsen i planområdet placeret, så den indpasses i terrænet og samtidig harmonerer med bebyggelsesstrukturen i et eksisterende erhvervsområde på modsatte side af E45 (østsiden). Den anbefalede beplantning i planområdet vil ligeledes tage udgangspunkt i arter, som allerede findes i Gedved bakkelandskab. Mod E45 skal beplantning harmonere med beplantning i erhvervsområdet øst for E45, så arealerne omkring E45 fremstår som en helhed. Principperne i helhedsplanen anviser derudover, hvordan de enkelte bygninger i planområdet kan placeres i sammenhæng med grønne områder samt kan tilpasses landskabet ved hjælp af blandt andet grønne tage.

Hvis helhedsplanens principper for placering af bebyggelse og beplantning følges, vurderes det, at der fortsat vil være mulighed for kig gennem landskabet og dermed for at erkende det storbakkede terræn, der blandt andet kendetegner landskabsområdet ”Gedved Bakkelandskab”.

Samlet set vurderes det, at en realisering af planforslagene vil medføre en moderat påvirkning af landskabelige og visuelle forhold i og omkring planområdet.

Afværgeforanstaltninger og overvågning

I miljøvurderingen er der foreslået følgende mulige afværgetiltag for trafikafvikling:

For at sikre afvikling af den forventede trafikvækst foreslås det, at vejanlægget på Vestervej for delstrækning mellem Østbirkvej og de to vejadgange til området skal justeres for at imødekomme den øgede trafikvækst på strækningen.

Der foreslås ikke anden særskilt overvågning end allerede fastlagt i sektorplaner og gennem byggesagsbehandling mv.